Deze herdenking, onderdeel van de Transgender Day Of Remembrance (TDOR), werd gehouden om stil te staan bij de mensen die het afgelopen jaar wereldwijd zijn vermoord omdat ze transgender zijn. Voorgaande jaren vond de herdenking buiten plaats bij het Homomonument; de verplaatsing naar binnen, naar de Westerkerk, zorgde voor een aanzienlijk grotere opkomst.
De avond werd ingeleid en gepresenteerd door Dinah Bons, met diverse gastsprekers en muzikale intermezzo's door harpist en zanger Daan Verlaan.
Rutger Groot Wassink (wethouder van de gemeente Amsterdam, GroenLinks) en Vera Bergkamp (Tweede Kamerlid, D66) spraken hun steun uit vanuit de lokale en landelijke politiek. Zij uitten hun zorgen, maar spraken ook bemoedigende woorden, en benadrukten hun inzet in de strijd tegen discriminatie en geweld tegen transgender personen.
Ana Paula Lima (Trans United) en Sean Claude Neufville spraken vanuit de transgendergemeenschap zelf. Zij deelden hun zorgen, verdriet en woede, naast gevoelens van onveiligheid. Ana Paula Lima riep politici en maatschappelijke organisaties op om hun inzet te vergroten om de problemen aan te pakken waar transgender personen mee te maken hebben, terwijl Jean Claude de transgendergemeenschap opriep om elkaar te steunen en samen te strijden tegen transfobie.
Na de gastsprekers lazen Alejandra Ortiz en Timothy Aarons de namen voor van de 369 transgender personen die sinds 1 oktober 2017 door geweld om het leven zijn gekomen. De herdenking werd buiten afgesloten met een bloemlegging bij het Homomonument.