Een gecoördineerde actie tegen discriminatie
In een belangrijke stap om transgender en intersekse personen te beschermen, heeft een coalitie van twaalf Amerikaanse staten een rechtszaak aangespannen tegen het Department of Health and Human Services (HHS) van de regering-Trump. De juridische strijd, aangevoerd door de procureur-generaal van New York, Letitia James, heeft tot doel een federaal beleid te blokkeren dat erop gericht is trans- en intersekse-identiteiten uit de bescherming van burgerrechten te schrappen.
De rechtszaak richt zich direct tegen een presidentieel decreet van president Trump dat een enge en biologisch essentialistische definitie van sekse voorschrijft. Het decreet definieert sekse uitsluitend als een “onveranderlijke biologische classificatie als mannelijk of vrouwelijk”, wat feitelijk het wettelijke bestaan van transgender en intersekse personen onder de federale wetgeving ontkent.
Wat staat er op het spel?
De regering gebruikt dit presidentieel decreet om staten te dreigen met het verlies van miljarden aan federale financiering voor essentiële programma's, waaronder:
- Gezondheidszorg voor gezinnen met een laag inkomen
- Levensreddend medisch onderzoek
- Initiatieven voor de volksgezondheid
- Inclusieve seksuele voorlichtingsprogramma's
Een onmogelijke keuze afdwingen
De rechtszaak stelt dat de regering-Trump illegaal probeert haar anti-transgenderideologie te koppelen aan Title IX, een historische burgerrechtenwet die door het Congres is aangenomen. Presidentiële decreten hebben niet de bevoegdheid om bestaande wetten te wijzigen, en de staten beweren dat de regering haar bevoegdheid te buiten gaat.
De betrokken staten — New York, Californië, Colorado, Delaware, Illinois, Michigan, Minnesota, Nevada, Oregon, Rhode Island, Vermont en Washington — hebben allemaal hun eigen wetten op staatsniveau die inwoners beschermen tegen discriminatie op basis van genderidentiteit. Als zij de federale richtlijn zouden volgen, zou hen dat dwingen hun eigen wetten te schenden en hun transgender en intersekse burgers in de steek te laten.
In een persbericht noemde procureur-generaal Letitia James het beleid wreed en onrechtvaardig. “De federale overheid probeert staten te dwingen te kiezen tussen hun waarden en de cruciale financiering waar hun inwoners van afhankelijk zijn,” verklaarde ze. “Dit beleid bedreigt de gezondheidszorg voor gezinnen, levensreddend onderzoek en onderwijsprogramma's die jongeren helpen bloeien, ten gunste van het ontkennen van de waardigheid en het bestaan van transgender personen. New York zal zijn waarden niet verloochenen.”
Procureur-generaal van New York Letitia James heeft de regering-Trump regelmatig juridisch uitgedaagd. (Foto: Michael M. Santiago/Getty Images)
Waarom dit van belang is voor Nederland
Hoewel deze juridische strijd zich in de VS afspeelt, zijn de gevolgen wereldwijd voelbaar. De opkomst van anti-transretoriek en -beleid van een grote wereldmacht kan vergelijkbare bewegingen in Europa en daarbuiten aanmoedigen. Deze rechtszaak is een cruciale tegenreactie tegen het door de staat gesanctioneerde uitwissen van transgender personen en een vitale verdediging van het principe dat burgerrechten voor iedereen moeten gelden. Voor de Nederlandse lhbtq+-gemeenschap dient het als een herinnering aan de voortdurende, internationale strijd voor transgenderrechten en -erkenning.
Een patroon van verzet en hoop
Dit is niet de eerste keer dat het anti-transbeleid van de regering in de rechtbank is verworpen. Onlangs beval een rechter HHS om 12 miljoen dollar aan financiering aan de American Academy of Pediatrics te herstellen, nadat was vastgesteld dat het agentschap de organisatie had bestraft voor haar steun aan genderbevestigende zorg voor transjongeren. Deze juridische overwinningen tonen aan dat gecoördineerd verzet discriminerend beleid met succes kan aanvechten.
De twaalf staten vragen de rechtbank om het decreet van Trump onwettig te verklaren en HHS permanent te verbieden het te gebruiken om staten en subsidieontvangers die de lhbtq+-gemeenschap steunen, te straffen.