Juridische druk op Turkse lhbtq+-gemeenschap neemt toe nu proces in Izmir begint.
IZMIR, TURKIJE – Elf bestuursleden van de Turkse lhbtq+-rechtenorganisatie Genç LGBTI+ (Jonge LGBTI+) zijn deze week voor de rechter verschenen op basis van ernstige aanklachten die door mensenrechtenactivisten als politiek gemotiveerd worden omschreven. De activisten worden vervolgd wegens "obsceniteit" en "schending van de bescherming van het gezin," en riskeren straffen tot drie jaar gevangenisstraf en een opschorting van hun burgerrechten.
De zaak, die dient in de westelijke stad Izmir, draait om de activiteiten en online aanwezigheid van de organisatie. Aanklagers voeren op sociale media gedeelde afbeeldingen, waaronder foto's van kussende koppels van hetzelfde geslacht, aan als bewijs van "obscene" publicaties. De aanklacht omvat ook een vermeende schending van een Turks grondwetsartikel over de bescherming van familiewaarden, een clausule die steeds vaker wordt gebruikt om minderheidsgroepen aan te pakken.
Dit proces staat niet op zichzelf, maar weerspiegelt een bredere, zorgwekkende trend in Turkije. Hoewel homoseksualiteit wettelijk niet strafbaar is, heeft de regering onder president Recep Tayyip Erdoğan haar vijandige retoriek en acties tegen de lhbtq+-gemeenschap geïntensiveerd. Functionarissen hebben queer personen herhaaldelijk de schuld gegeven van maatschappelijke problemen, waaronder het dalende geboortecijfer van het land. Sinds 2015 worden Pride-marsen in grote steden als Istanbul en Ankara consequent verboden en vaak beantwoord met een hardhandig politieoptreden.
Kerem Dikmen, de advocaat van de vereniging en zelf ook beklaagde als lid van de raad van toezicht, omschrijft het proces als een directe aanval op fundamentele vrijheden. "Dit proces komt voort uit een beleid om lhbt+-personen uit de publieke sfeer te weren," vertelde hij aan AFP. "Het is een aanval op de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van vereniging."
Hij stelt dat de zaak niet echt om obsceniteit draait. "Activiteiten die volkomen legitiem, legaal en in overeenstemming met de grondwet zijn, worden gecriminaliseerd. Het is een vorm van ontmenselijking," voegde Dikmen eraan toe.
De juridische strijd van Genç LGBTI+ wordt op meerdere fronten gevoerd. In december beval een andere rechtbank al de volledige ontbinding van de vereniging op basis van dezelfde aanklachten. De activisten zijn tegen die uitspraak in hoger beroep gegaan.
"We zullen de verdediging van mensenrechten niet opgeven," verklaarde Dikmen. "Maar ze proberen via ons een boodschap naar de samenleving te sturen."
Het proces wordt op 14 oktober hervat. De uitkomst zal nauwlettend worden gevolgd door internationale mensenrechtenorganisaties als een belangrijke indicator voor de staat van burgerlijke vrijheden en de rechten van minderheden in Turkije.