Een zee van regenbogen tegenover haatdragende ideologie
De Grote Markt in Groningen was afgelopen zaterdag het toneel van een levendig tafereel van liefde tegenover vooroordelen. Aan de ene kant zong een kleine groep straatevangelisten van de controversiële organisatie Frontrunners over Jezus. Aan de andere kant zwaaide een levendige en strijdbare menigte van meer dan 200 mensen met een zee van regenboogvlaggen en -paraplu's, en gaf daarmee een duidelijke boodschap af: haat en pseudowetenschap hebben hier geen plaats.
Het tegenprotest, geïnitieerd door COC Groningen & Drenthe, werd georganiseerd als reactie op de aanwezigheid van Frontrunners, een groep onder leiding van Tom de Wal. De Wal en zijn organisatie worden alom bekritiseerd vanwege het promoten van zogenoemde 'conversietherapie', waarbij ze onterecht beweren homoseksualiteit, autisme en zelfs kanker te kunnen 'genezen' door gebed. Deze praktijken worden door medische en mensenrechtenorganisaties wereldwijd erkend als schadelijk, ondoeltreffend en een schending van de mensenrechten.
"Liefde is geen ziekte"
De sfeer bij de door de gemeenschap geleide demonstratie was er een van solidariteit en positieve bevestiging. Demonstranten hielden borden omhoog met krachtige leuzen als "Liefde is geen ziekte" en "Wonderen beloofd, rekening geïnd", een scherpe kritiek op het financiële aspect van dergelijke 'genezings'-bedieningen.
Een spreker van het COC benadrukte de kernboodschap van het protest. "We zijn hier niet om 'tegen' te zijn", verkondigden ze door een megafoon. "We willen uitdragen dat iedereen liefde verdient." Ordebewaarders van de organisatie zorgden ervoor dat de hoofddemonstratie op hun aangewezen kant van het plein bleef, en handhaafden zo een vreedzame maar vastberaden aanwezigheid.
Een directere confrontatie
Terwijl het hoofdprotest zich richtte op een boodschap van liefde, besloot een kleinere, radicalere groep activisten dat een directe aanpak nodig was. Zij positioneerden zich vlak naast het evenement van de Frontrunners en overstemden hun liederen met gezangen als "Bella Ciao" en kreten als "Oplichters!" en "Jullie zijn een sekte!".
Maddie, een 23-jarige activist, legde zijn motivatie uit om deel te nemen aan de directere actie. "Iedereen moet zichzelf kunnen zijn", stelde hij. "Als je beweert ziektes te genezen, loop je het risico dat mensen geen echte medische hulp zoeken. Dat vind ik verwerpelijk." Hij voegde er een scherpe vraag aan toe die het hele uitgangspunt van de evangelisten ter discussie stelde: "Als je niet van mensen houdt om wie ze zijn, hoe kun je dan een boodschap van liefde verspreiden?"
De dubbele protesten toonden een gemeenschap die verenigd was in haar verzet tegen schadelijke ideologieën, en die zowel vreedzame zichtbaarheid als directe confrontatie gebruikte om op te komen voor de waardigheid en veiligheid van alle lhbtq+-personen.
Naar een bericht van sikkom.nl